Serambi Dakwah

IconMusafir di bumi Ilahi, aku singgah untuk menuntut ilmu untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang.....

Death

Kematian. Maybe ramai yang x expect bahawa dia mungkin akan mati esok, or mungkin lebih cepat dari tu. Kenapa? Padahal kita sume tahu yang kematian boleh datang biler2 mase. Ada banyak kes yang melibatkan kematian mengejut individu yang sebelum ni xde tanda-tanda sakit pun.

Ana ada menonton satu video mengenai seorang pemain bola yang x terkenal kut.
Sewaktu still dalam permainan, beliau dilayangkan kad kuning. Dalam keletihan, tetibe je, pemain bola ni rebah. Kawan-kawan beliau bergegas mendapatkan beliau, dan cube untuk menyedarkan beliau. Namun, pemain bola tersebut dah pun x bernyawa. Badan beliau dah lembik dan x bergerak. Perkara ini memang menakutkan. Bayangkan, sebelum ni xde sakit ape2 pun, tetibe je meninggal dunia. Ini bukti bahawa kematian boleh datang bile2 mase je.

Di sini, ana nak bawak saudara2 sekalian untuk berfikir sekejap. Bayangkan jika kita akan mati esok. Ataupun kite akan mati dalam 5 minit lagi. Kalau kite tahu ajal akan sampai, nescaya kita xkan buang masa, mesti kite akan menyiapkan diri untuk bertemu Allah. Of course kite xkan ade mase nak main game, tengok video, dan macam2 lagi sebab kite dah tahu bile kite akan mati.

Tapi, in reality, kite x kan tahu bile kite akan mati. Harap anda sedar. Bayangkan, ketika kite sedang leka tengok TV, Allah cabut nyawa kita. Even worse, rancangan yang kita tengok tu rancangan melalaikan dan menayangkan aurat. Adakah kita sempat untuk mengingati Allah jika kematian kita tetibe datang sebegitu?

Diharap, penulisan pendek ini dapat sedikit sebanyak menyedarkan anda kepentingan kita mengingati Allah setiap masa. Saper tahu, bile ajal kite akan datang? So, sentiasa ingati Allah. Ingat, orang mude yang bodoh ialah orang muda yang menyangka mati itu hanya untuk orang tua.

 
 
 
 

Post a Comment 0 comments:

Post a Comment