Serambi Dakwah

IconMusafir di bumi Ilahi, aku singgah untuk menuntut ilmu untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang.....

Ke mana perginya Tarbiyyah itu??

skool aku

Setelah view beberapa profiles junior SBPIR,
memang kebanyakan mereka menyamakan skola ni ngan HELL...
hurm...aku sedih...sebab skola tu la yg jadik tempat aku belajar tentang hidup ni..
naper diorg ckp skola = hell???
aku ade gak tny beberapa junior, n majoriti cakap sebab pengetua..
aku x tau sgt pasal Ummi ni sebab xde pengalaman bawah beliau,
so xleh cakap aper2..

Puan Hajjah Sa'adah

kemudian, aku meneliti profiles bebudak SEPINTAR yg da graduate...
lagi menyedihkan...ade yg da x pki tudung,
bagi lelaki, sungguh x malu mengambil gambar merokok,
ambik gambar x tutup aurat,
ade jugak yg da 'berkarat' rambutnya...
aku tertanya-tanya, ke mana perginya tarbiyyah selama 2 tahun di SBPI Rawang??
jika di sekolah dulu, yg perempuan bertudung labuh, wajib berstokin,
ini adalah tarbiyyah yg bagus, tetapi bile dilepaskan ke luar???
mane silapnya, sape silap???

4 Jannatul Adnin
4 Jannatul Adnin, mungkinkah hanya kenangan?

Even waktu sekolah dulu, apabila kitorg ditekankan ngan aspek keagamaan,
seperti batas pergaulan laki n pompuan.
ade sesetengah golongan yg membantah, especially yg dari sekolah harian..
diorg cakap "SBPI ni bukannye skolah agama pun"
hurm...pada mase tu aku hanya diam...
aku pun tidak matang, dan berfikiran jumud ketika tu...
dan apabila aku dah semakin dewasa,
aku sedar jawapannya...
memangla bukan sekolah agama, tapi yg penting, even kiter ni kat skolah Kristian
sekalipun, yg penting kiter ni tetap beragama Islam kan?
so, regardless of what kind of school that you are in,
you have to practise Islam teachings completely!!!

http://i5.photobucket.com/albums/y198/galacticos192/Blog%20galacticos/6379ba46.jpg

Yang lebih menyedihkan,
ada sahabat aku yg dari aliran Sains Agama,
even yg dulu kat skola slalu jadik Imam,
tapi kini??? Merokok, bergaul bebas...
ade juga yg bersukan tanpa menutup aurat,
tapi ikut qualification, dapat A1 PQS ngan PSI...
mane pergi ilmu tu???
Pepatah Arab berkata, Ilmu tanpa amal ibarat pohon tidak berbuah,
Pepatah Melayu plak, Ilmu tanpa amal ibarat kereta tanpa stereng...
sungguh sayang apabila golongan yg berilmu ni dibiarkan begini...

Aku try untuk mendekati mereka,
tapi diorg betul2 da jauh dari aku...x mampu aku nak capai diorg balik...
tapi Alhamdulillah, ade sahabat yg masih ade kesedaran,
dan luahkan perasaan kat aku...walaupun da lebih setahun x jumpe,
kisahnya, die ni boleh dikatakan gagal dalam pelajaran die sekarang,
so die mintak nasihat aku..
soalan pertama yg aku tny, adakah solat die penuh???
dan die mengaku yg solatnya x penuh..
lalu, aku bgtau die, "
Allah sayang kat ko, sebab tu la die gagalkan ko"
"mungkin ngan kegagalan ni, ko akan sedar kelalaian ko"
"maybe kat sini ko gagal dalam pelajaran, tapi Allah nak bagi yg lebih baik"
"iaitu keimanan dan kesedaran ko terhadap agama"
aku juz berdoa yg rakan aku ni akan dapat melalui cabaran hidup ni,
dan semoga ko sentiasa x lupe pada Tuhan yg Mencipta,
dan doakan aku juge agar x tersesat dalam menempuh ranjau hidup ni..

 
 
 
 

Post a Comment 0 comments:

Post a Comment