Serambi Dakwah

IconMusafir di bumi Ilahi, aku singgah untuk menuntut ilmu untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang.....

Syarat-syarat Harakah Islamiyah

Syarat-syarat inilah yang sedikit sebanyak boleh dijadikan ukuran atau penilaian untuk kita menerima sesebuah organisasi atau pertubuhan yang memakai nama Islam itu sebagai Harakah Islamiyyah (Gerakan Islam).

Antaranya adalah:
a) Perlembagaan atau sumber rujukannya yang tertinggi adalah Al-Qur’an dan Hadith.
b) Amar Ma’aruf dan Nahi Mungkar dijalankan secara serentak – maksudnya gerakan ini bukan hanya mengambil amar ma’aruf, tetapi meninggalkan nahi mungkar atau sebaliknya.
c) Dakwah adalah program utama mereka – maksudnya setiap gerak kerja mereka semata-mata dilakukan untuk mengembalikan manusia kepada Allah dan mengenal Islam.
d) Melaksanakan jihad dan siasah – maksudnya gerakan Islam mestilah sentiasa terkehadapan dalam menangani isu-isu ummah dan melibatkan diri dengan siasah iaitu berusaha untuk memerintah.

http://khazanahnasional.files.wordpress.com/2006/09/aesmi1.jpg

Walaubagaimanapun, saya akur bahawa disana terdapat pelbagai kriteria yang dibuat oleh para ulama’ ul ‘Amilin (ulama’ yang bekerja/berjuang untuk Islam) tentang syarat-syarat sebuah Harakah Islamiyyah. Antaranya, Ust Fathi Yakan yang menulis buku Apa Ertinya Saya Menganut Islam. Didalamnya juga dibahaskan mengenai kewujudan organisasi Islam yang pelbagai rupa bentuk seperti memperjuangkan ekonomi Islam, akhlak Islam, ibadah dan kesufian, politik Islam dan sebagainya.

Pun begitu, amat sukar untuk ditemui organisasi Islam yang memperjuangkan Islam yang syumul iaitu dari pelbagai sudut dan perkara dalam Islam yang melayakkan mereka digelar Harakah Islamiyyah. Sebab itu, untuk menilainya, kita mesti kembali kepada gerakan Islam yang dilancarkan oleh Rasulullah. Orientasinya kembali kepada 2 perkara yang berupa tugasan dakwah dan siasah, kerana memang dakwah adalah tugas umat Islam dan Islam perlu diberi kuasa memerintah dengan pendekatan Siasah (politik).

Hadaf dan Ghayah Harakah Islamiyyah

Kalimah ini sering kita dengar dan rata-ratanya cukup memahami. Sekadar ulangan sahaja. Hadaf boleh difahami sebagai objektif jangka masa pendek dan ghayah adalah objektif jangka masa panjang. Maka, hadaf kita boleh dipelbagaikan seperti untuk membentuk individu Muslim, Baitul Muslim, Masyarakat Muslim, Negara Islam serta Khilafah Islam dan lain-lain lagi yang terbatas di dunia. Adapun Ghayah kita kita sudah tentu semata-mata untuk mencari keredhaan Allah sebagaimana yang sering kita laungkan ‘Allah Ghayatuna’ iaitu Allah matlamat kami!.

Tiada khilaf lagi bahawa matlamat kita sudah jelas baik jangka masa panjang mahupun jangka masa pendek. Tinggal lagi, kita hanya berhadapan dengan masalah pendekatan, cara, method, kaedah, wasilah atau manhaj pergerakan.

http://pasabah.files.wordpress.com/2008/02/bendera-8.jpg

Ketika kita membicarakan soal keperluan mengembalikan sistem Khalifah, ada sebahagian organisasi Islam yang beranggapan kita perlu melalui pendekatan ceramah, seminar, edaran risalah, kempen dan seumpamanya. Disisi lain, ada yang mengambil pendekatan untuk memasuki wilayah politik sebagai parti politik Islam untuk mengambil alih kuasa dari mereka yang tidak berminat melaksanakan Islam. Ada juga yang mengambil pendekatan agresif dengan demonstrasi berpanjangan dengan nama Revolusi baik bersenjata atau tidak. Semua ini kita namakan sebagai pendekatan untuk mencapai matlamat yang sama iaitu mengembalikan ‘izzah Islam.

Harakah Islamiyyah dan Demokrasi

Saat ini, kita hampir-hampir kecewa dengan sikap segelintir kelompok yang sering melakukan ‘serangan-serangan’ sesama gerakan Islam semata-mata berbeza pendekatan. Apabila ada Harakah Islamiyyah yang menyertai arena demokrasi, bergerak sebagai parti politik Islam, terlibat dengan pilihanraya dan semumpamanya, maka sangat ringan lidah kita mendakwa tindakan ini adalah bid’ah, tidak syar’ie, Rasulullah tidak pernah buat dan segala macam lagi. Lebih dari itu, menghukum berdosa kerana terlibat dengan demokrasi yang dibuat oleh orang kafir.

http://www.ujanailmu.com.my/prod_images_large/Abdul_Hadi_Awang_-_Islam__Demokrasi1.JPG

Secara peribadi, saya tidak akan menjelaskan disini tentang Demokrasi kerana terlalu banyak buku-buku yang telah membicarakannya. Antaranya buku Islam dan Demokrasi karangan Tn.Guru Hj.Abdul Hadi Awang. InsyaAllah, penjelasan didalamnya mampu menguraikan kekusutan. Benarkah demokrasi datang dari Barat dan jika dari Barat (kafir) adakah tidak boleh digunakan langsung oleh umat Islam untuk menghadapi pihak musuh yang juga menggunakan senjata demokrasi, sejauhmana kita boleh mengambil manfaat dari demokrasi, apakah dalil-dalil yang mengharuskan menggunakan demokrasi, apakah maksud Muwajahah bis Silmiyyah dan Muwajahah bil Quwwah, apakah tidak ada dalam sejarah Islam atau para sahabat yang memakai sistem yang dibuat oleh orang kafir dan sebagainya. Buku ini telah menjelaskannya. Saranan saya…bacalah.

Bahkan jika dikatakan melibatkan diri dengan demokrasi tidak syar'ie, bagaimana pula dengan Ikhwan Muslimin yang kini terlibat dengan plihanraya Mesir, Hamas dengan pilihanraya Palestin, Jama’ah Islami dengan plihanraya di Pakistan dan lain-lain? Tidak adakah ulama’ didalam mereka yang membahaskan isu ini jika ianya bid’ah atau tidak syar’’ie?

Selain masalah ini, timbul juga pertikaian isu tarbiah organisasi dan perekrutan anggota ke dalam organisasi. Sebagai contoh, ada yang mendakwa merekalah paling baik sistem tarbiah, paling baik sistem perekrutan anggota dan seumpamanya.

Pertikaian ini tidak akan selesai dan kita juga meyakini betapa sukarnya untuk menyatukan organisasi-organisasi ini dibawah satu payung. Hanya satu sahaja perkara yang boleh kita sebut iaitu jika mana-mana pihak meyakini pendekatannya baik dan efektif, ya silakan diikuti. Namun, sikap menafikan, memperlecehkan, merendah-rendahkan dan memburuk-burukkan organisasi Islam lain, bukanlah cara yang terbaik. Jika anda tidak mampu berdemonstarsi, jangan perlekehkan peranan orang yang sanggup berdemonstrasi. Jika anda tidak mampu berceramah, jangan nafikan peranan dakwah melalui ceramah dan sebagainya. Didalam 10 nasihat Al-Banna, salah satunya adalah beliau melarang untuk menyerang dan memburuk-burukkan mana-mana organisasi khasnya yang memperjuangkan Islam.

Jalankan tugas masing-masing dengan pendekatan yang diyakini, hentikan menafikan peranan mana-mana gerakan Islam jika kita mahu melihat Hadaf dan Ghayah kita tercapai. Titik utamanya adalah keikhlasan kepada Allah. Itulah yang boleh menyelamatkan sikap kurang baik diatas disaat kita terpaksa menghadapi gerombolan tentera Ahzab moden yang terlalu ramai.Wallahua’alam

 
 

Turki Dahulu dan Kini

Setelah Sultan Abdul Hamid II diturunkan dari jawatan khalifah dan Islam dibuang secara rasmi dari perlembagaan Turki, maka bermulalah Turki memakai sistem Republik dengan seorang yang menjadi Presiden. Dibawah ini adalah senarai presiden-presiden Turki bermula dari tahun 1924 – 2009 :

1) 1924-1938 : Mustafa Kamal Attaturk ( lahir 19 Mei 1881 – meninggal 10 Nov 1938 )
2) 1938-1950 : Ismet Inonu
3) 1950-1960 : Celal Bayar
4) 1960-1966 : Cemal
5) 1966-1973 : Cevdet Sunay
6) 1973-1980 : Fahri Koruturk
7) 1980-1989 : Ahmet Kenan Evren
8) 1989-1993 : Turgut Ozal
9) 1993-2000 : Suleyman Demirel
10) 2000-2007 : Ahmed Necdet Sezer
11) 2007-2009 : Abdullah Gul & Recep Tayyib Erdogan ( Perdana Menteri )

Catatan: Abdullah Gul & Recep Tayyib Erdogan adalah pimpinan dari parti yang berhaluan Islam di Turki iaitu Parti Keadilan dan Pembangunan Turki (AK Party). AK Party adalah lanjutan dari parti Islam sebelum itu iaitu Parti Refah ( 60-an ) dan Sa’adat yang diasaskan oleh Prof.Najmuddin Erbakan. Parti Refah pula adalah lanjutan dari Parti Milli Salamat. Usaha mengembalikan nilai-nilai Islam dan Syariat mula digerakkan oleh AK Party dengan penuh hemat berikutan kondisi Turki yang masih berbau sekular khasnya para pemimpin tertinggi tentera yang menguasai Turki. Pelbagai pendekatan digunakan oleh AK Party agar usaha mereka dapat diteruskan secara konsisten.

Sebagai contoh, mereka berdua dengan berani menampilkan isteri yang bertudung di khalayak ramai setelah pengisytiharan kemenangan pada tahun 2007 yang lalu. Kini, larangan memakai tudung dicabut semula dari undang-undang Turki sehingga menimbulkan keresahan kepada para Sekularis. Pengajian-pengajian Islam mula mendapat tempat semula dan universiti-universiti Islam mula berperanan.

http://www.destination360.com/europe/turkey/images/s/istanbul.jpg

Walaubagaimanapun, usaha-usaha yang baik dan berani dari gerakan Islam di Turki ini jangan sampai menjadikan kita lupa bahawa disana terdapat beberapa perkara yang perlu kita perhatikan. Ianya adalah soal sejarah kebangkitan, kegemilangan sehingga keruntuhan yang mengundang impak yang pelbagai baik positif ataupun negatifnya. Antara lain, kita juga mesti mengkaji secara bersungguh dan serius mengenai punca-punca mengapa semudah itu kerajaan Islam ditumbangkan. Teruskan kajian, pembacaan, diskusi dan sebagainya bagi meneliti segala anasir yang menjadi ‘bom jangka’ yang meletupkan Khilafah sedahsyat itu. InsyaAllah, sekurang-kurangnya pasti kita akan bertemu dua unsur iaitu dalaman dan luaran.

Mungkin, penulis tidak berhajat untuk mengemukakannya disini kerana ia memerlukan tempoh yang agak lama, pembacaan yang teliti dan fakta yang meyakinkan untuk dipaparkan. Namun, sekadar ‘menjentik’ sedikit agar kita terus melihat punca-punca ini dengan satu harapan agar ianya tidak berulang lagi dan persiapan dibuat untuk menghadapi situasi ini. Sebagai contoh, kita akan melihat betapa liciknya permainan dari Gerakan Freemasonry yang dinaungi Yahudi, peranan Negara-negara Eropah, rancangan Salib, kelemahan sebahagian khalifah-khalifah sendiri, fahaman kebangsaan yang tidak bertunjangkan Aqidah yang meragut fikrah umat Islam Turki sehingga membenci khalifah yang bukan berasal bangsa Turki, peranan Syiah serta kelemahan dari umat Islam sendiri dan lain-lain lagi.

Berikutnya, penulis mengutip sedikit catatan dari buku Gerakan Freemasonry-Musuh Dalam Menghancurkan Islam iaitu mengenai kesan-kesan kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyyah yang dibahagikan kepada 2 kategori iaitu negatif dan positif.

Kesan Negatif :
1) Negara umat Islam menjadi lemah dan dijajah satu persatu.
2) Umat Islam berpecah dengan dahsyat mengikut negara masing-masing, identiti bangsa dan ideologi masing-masing.
3) Berlaku gejala riddah moden dengan pelaksanaan undang-undang Barat dan kebanggaan kepadanya dengan I’tiqad, ucapan dan perbuatan kufur.
4) Kerosakan dalam kehidupan : pemerintahan dan politik, ekonomi, pendidikan dan tarbiyah, sosial dan kemasyarakatan.

Kesan positif :
1) Kemunculan ulama’-ulama’ yang sedar yang menggerakkan Harakah Islamiyyah di negara masing-masing.

Alhamdulillah, disebalik tragedi berat yang menimpa dan mencabut izzah ummah ini, Allah s.w.t menyusun beberapa hambanya yang beriman dan bertaqwa untuk terus berjuang mengembalikan semula kemuliaan Islam yang tercalar. Sejak dunia Islam gelap tanpa berbapa, tanggal 1924, para ulama’-ulama’ yang sedar mula menyusun langkah, mengatur pergerakan, berbincang, berfikir siang dan malam, menangis mengadu kepada Allah akan ujian yang mencabar ini sehinggalah kesepakatan diputuskan agar sekularisasi dihadapi secara organisasi, jama’ah, kesatuan atau harakah.

http://www.dur.ac.uk/images/sgia/imeis/Risale20.jpg

Sheikh Bediuzzaman Said An-Nursi memulakannya di Negara Turki dengan Jama’ah An-Nur, diikuti dengan Ikhwan Muslimin di Mesir dan pelbagai lagi harakah-harakah yang tumbuh segar bagai cendawan semata-mata ingin melihat cahaya Islam kembali bersinar.

 
 

Al-Wala'

Sebuah rumah tangga teguh bahagia kerana ketaatan kepada ketuanya, bukan kerana kegalakan mencari kebebasan bersuara di dalamnya.

 
 

Usah salah faham konsep Sirr dan Hazar

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi5OREPQ1j4uBLfErziFzawVz7gbTUdAv2D2xWWchHAkhjL5uI9Onkc7LaMMAMiG5hYnNfQE_LwO2-ZfMNqOGV_sea6gZgBhTgZ3d_2xYwXpvk0P6yUKZj6zdX0LbJ6yG-QXCA-YYGOmYvC/s400/ust+dzul+015.jpg

Sejak awal-awal lagi, saya, bukan sahaja saya sebenarnya telah dimomokkan dengan kerahsiaan yang melampau dan membantutkan. Istilahnya ialah, “sir wa hazar”.

Sir ialah kerahsiaan. Hazar pula ialah kewaspadaan. Pernah Ustaz Azizan, bekas ahli PMIUM yang kini menjadi pegawai agama dalam ketenteraan menyebut, kerahsiaan wujud kerana takut. Saya terfikir ketika itu,

“Jadi, apabila ketakutan sudah hilang, maka tidak perlulah lagi kepada sir tersebut”.

Sir perlu untuk menjaga keselamatan gerakan. Itulah yang saya pegang selama ini. Pantang sekali perkataan-perkataan Arabic yang berbaur gerakan disebutkan di hadapan ramai. Perkataan bai’ah, tamrin, amir, dan sebagainya menjadi satu fenomena yang sepatutnya dielakkan.

Saya juga begitu. Tidak berani menyebut perkataan Arabic tersebut di khalayak. Saya bimbang dengan itu, rahsia akan terbongkar dan akan menimbulkan satu ketakutan.

Apabila saya mendengar ceramah-ceramah yang berbaur gerakan, saya juga dilarang untuk mendedahkan fakta ceramah kepada orang lain. Jika saya mendengar ceramah tentang aqidah dan perjuangan sebagai contoh, atau jihad jalan kami, maka fakta ceramah tersebut adalah satu perkara yang rahsia dan harus dirahsiakan. Malah masih ada ceramah yang mana pendengar dilarang mencatitnya untuk menjaga keselamatan. Yang perlu, cukuplah dengan hanya mengingat, menggunakan otak.

Alangkah, saya terperosok dalam lingkungan sir yang terlampau.

Banyak lagi fenomena sir yang tragis menimpa dogma ahli gerakan. Saya kemukakan beberapa contoh. Saya tidak diizinkan berjalan seiring dengan ahli gerakan kampus di hadapan khalayak lantaran saya adalah Presiden Gamis. Tempat program dipindahkan ke satu tempat yang jauh untuk menjaga keselamatan. Ketakutan kepada polis adalah melampau-lampau. Begitu juga ketakutan dengan pihak pentadbir.

http://www.bicarapemimpin.com/img/biodata.gif

Kenapa sampai begitu? Saya melihat, sir adalah strategi manakala hazar adalah satu perkara yang lebih penting.

Kesan daripada sir yang biasa diamalkan dalam kebanyakan gerakan ialah:

• Dakwah tidak tersampai dengan lebih meluas lantaran maklumat ceramah dan program ditutup serapat-rapatnya.
• Lahirnya ahli yang penakut dan tidak berani, bukannya melahirkan ahli yang bijak dan berani berdepan
• Kefahaman tentang gerakan Islam tidak meluas sebaliknya bersifat eksklusif kepada ahliyang terpilih sahaja

Saya ingin bertanya kepada yang terlalu menjaga rahsia. Apakah tarbiah ini hanya eksklusif untuk sesetengah orang? Apakah kamu ingin menyembunyikan hasil tajuk ceramah sedangkan buku-buku yang membincangkan tentang jihad sudah melebar? Bahkan tajuk tentang gerakan Islam sudah pun dibincangkan secara terbuka sebenarnya.

Apa yang perlu dirahsiakan sebenarnya? Maklumat atau hanya tanzim? Mengapa kita perlu takut sedangkan Hammas yang berdepan dengan kematian lebih berani menzahirkan gerakan mereka. Kerahsiaan yang terlalu rapat berlaku lantaran ketakutan yang menyelimuti.

Saya tidaklah mengetepikan kepentingan sir itu sepenuhnya. Bahkan saya mengerti banyak hadis nabi yang menyeru kepada sir, namun lihatlah pula kepada kondisi hadis tersebut. Bahkan saya ingin menunjukkan bukti, betapa Ikhwan dan beberapa gerakan yang lain secara terbuka mengemukakan beberapa strategi tarbiah mereka. Kita pula?

Kita mesti membuka ruang sebanyak mungkin. Buka pintu sir itu secepat mungkin. Cara membukanya tidak lain dan tidak bukan adalah dengan membentuk keberanian dan kekuatan. Maka saya memberanikan diri mengadakan tamrin Gamis secara terbuka. Saya mengemukakan tarbiah gamis secara zahir. Namun masih ada perkara yang saya rahsiakan untuk kebaikan yang lebih baik.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgSh7lqTFeJl6fYAMmr4PmZ3luuJAVulccbt7vHIVcBE56Z9PvlWeMFppFcv4NeTP3_9vYtrSK-Lwe2Pj7_NNXdhOW-eEGLhu5bUj5Fb2mgCT0AOeZVMwr0RCHvjLKN4Mx9LPtIqTpaMvsW/s400/gamis-logo2.png

Kewaspadaan yang terpenting. Waspada dengan sesiapa sahaja. Dalam dunia risikan, tutup mulut, buka mata dan pasang telinga. Atau lempar tangan kanan dan sembunyi tangan kiri. Jangan mempercayai sesiapa sahaja. Ini dalam dunia risikan, atau ketenteraan.

Kewaspadaan diamalkan oleh nabi SAW namun dalam masa yang sama, banyak kali juga nampaknya nabi ‘menolak’ kewaspadaan. Baginda mencabar Romawi yang terlatih. Baginda menghantarkan surat kepada banyak kerajaan yang besar termasuk Hercules. Hasilnya, nabi dipukul berkali-kali.

Tolong fahami kewaspadaan bagaimana sebenarnya yang diamalkan oleh rasul kita yang terjunjung. Lalu sepatutnya, kita menceritakan semua hasil ceramah dan hasil program kita kepada orang lain. Tentang program, rahsiakanlah. Kita mesti berkongsi dengan orang lain apakah manhaj dan bentuk tarbiah kita. Jangan sorok-sorokkan.

Saya rasa, kita perlu memahami satu konsep fiqh usul, “Islam, apabila ia sempit, maka luaskanlah. Jika luas, maka sempitkanlah”. Fikirlah sendiri…

Dipetik dari: http://dzulkhairi.blogspot.com/

 
 

Pembukaan Constantinople: Sultan al-Fatih

Muhammad II (Bahasa Arab: محمد الثانى) juga dikenali dengan Muhammad al-Fatih (الفاتح) atau “Si Penakluk” dilahirkan pada 30 Mac 1432 di Edirne dan meninggal dunia pada 3 Mei 1481 di Hünkârcayırı, berdekatan Gebze. Baginda adalah Sultan yang memerintah Empayar Uthmaniyyah dalam masa singkat iaitu dari tahun 1444 ke 1446 dan kemudian dari tahun 1451 ke 1481. Baginda menakluk Constantinople pada umur 21 tahun yang membawa kepada kehancuran Empayar Byzantine.

http://www.alsunna.org/gallery/data/media/10/Muhammad_alFatih.gif

Biografi

Muhammad II dilahirkan di Edirne yang pada masa itu ibu kota kerajaan Uthmaniyyah pada 30 Mac 1432. Bapanya adalah Sultan Murad II (1404–51) ibunya Huma Hatun, anak perempuan Abd’Allah dari Hum. Muhammad al-Fatih merupakan seorang sultan yang mementingkan kekuatan dalaman dan luaran para tenteranya. Mempunyai kepakaran dalam bidang ketenteraan, sains, matematik dan menguasai enam bahasa (bahasa Turki, Greek, Hebrew, Arab, Parsi dan Latin) pada ketika berumur 21 tahun. Seorang pemimpin yang hebat, warak dan tawaduk selepas Sultan Salahuddin Al-Ayubbi (pahlawan Islam dalam Perang Salib) dan Sultan Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz (pahlawan Islam dalam peperangan di Ain Jalut menentang tentera Mongol). Malah sifat-sifat baginda dan tenteranya telah diisyaratkan oleh Rasulullah S.A.W:

“ Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera."

Baginda menaiki takhta ketika berusia 19 tahun dan memerintah selama 30 tahun (1451 ? 1481). Baginda merupakan seorang negarawan ulung dan panglima tentera agung yang memimpin sendiri 25 kempen peperangan. Baginda mangkat pada 3 Mei 1481 kerana sakit gout. Ada ahli sejarah berpendapat Baginda mangkat diracun.

Pendidikan

Baginda menerima pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu. Di dalam bidang keagaman, gurunya adalah Syeikh Shamsuddin Al Wali dikatakan dari keturunan Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq ra. Di dalam ilmu peperangan pula, Baginda diajar tentang tektik peperangan, memanah dan menunggang kuda oleh panglima-panglima tentera. Di dalam bidang akademik pula, Baginda adalah seorang cendekiawan ulung di zamannya yang fasih bertutur dalam 7 bahasa iaitu Bahasa Arab, Latin, Greek, Serbia, Turki, Parsi dan Hebrew. Di dalam bidang Ilmu Pemerintahan pula, ayahanda Baginda , Sultan Murad II, dengan tujuan mendidik, semasa pergi bersuluk ke Pulau Magnesia, telah melantik Baginda yang baru berusia 12 tahun memangku jawatan Khalifah.

Dalam usia semuda ini Baginda telah matang menangani tipu helah musuh. Keperibadian Baginda sentiasa bersifat tawadhu’ dan rendah diri . Semasa membina Benteng Rumeli Hissari, Baginda membuka baju dan serbannya, mengangkat batu dan pasir hingga ulamak-ulamak dan menteri-menteri terpaksa ikut sama bekerja Baginda seorang yang sentiasa tenang, pendiam, berani, sabar, tegas dan kuat menyimpan rahsia pemerintahan. Baginda sangat cintakan ulamak dan selalu berbincang dengan mereka tentang permasalahan negara.

http://www.destination360.com/europe/turkey/images/s/istanbul.jpg

Persiapan Awal Membebaskan Konstantinople

Selama 2 tahun selepas menaiki takhta, Baginda mengkaji pelan Kota Costantinople setiap malam bagi mengenal pasti titik kelemahannya. Baginda juga mengkaji sebab-sebab kegagalan kempen-kempen terdahulu serta berbincang dengan panglima-panglima perangnya tentang strategi yang sesuai untuk digunakan. Baginda mengarahkan dibina peralatan perang termoden seperti meriam besar yang boleh menembak bom 300 kg sejauh 1 batu. Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, lebih kurang 5batu dari Kota Constantinople di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildirim dahulu. Benteng ini mengawal rapi kapal-kapal yang melintasi Selat Bosphorus. Perjanjian damai dibuat dengan pihak Wallachia, Serbia dan Hungary untuk memencilkan Constantinople apabila diserang nanti.

Baginda membawa bersama para ulamak dan pakar motivasi ke medan perang bagi membakar semangat jihad tenteranya. Sebaik sahaja menghampiri dinding kubu Kota Constantinople, Baginda mengarahkan dilaungkan Azan dan solat berjemaah. Tentera Byzantine gentar melihat 150,000 tentera Islam bersolat di belakang pemimpin mereka dengan laungan suara takbir memecah kesunyian alam.

Misi Menawan Konstantinople

Hari Jumaat, 6 April 1453M, Muhammad II atau disebut juga Mehmed bersama gurunya, syaikh Aaq Syamsudin, beserta orang kanannya, Halil Pasha dan Zaghanos Pasha merencanakan penyerangan ke Byzantium dari berbagai penjuru benteng kota tersebut. Dengan berbekal 150.000 ribu pasukan dan meriam buatan Urban -teknologi baru pada saat itu- Muhammad II mengirim surat kepada Paleologus untuk masuk Islam atau menyerahkan penguasaan kota secara damai atau perang. Constantine Paleologus menjawab tetap mempertahankan kota dengan dibantu oleh Kardinal Isidor, Pangeran Orkhan dan Giovanni Giustiniani dari Genoa.
Kota dengan benteng 10m-an tersebut memang sulit ditembus, selain di sisi luar benteng pun dilindungi oleh parit 7m. Dari sebelah barat melalui pasukan altileri harus merobohkah benteng dua lapis, dari arah selatan laut Marmara pasukan laut harus berhadapan dengan pelaut Genoa pimpinan Giustiniani dan dari arah timur armada laut harus masuk ke selat sempit Golden Horn yang sudah dilindungi dengan rantai besar hingga kapal perang ukuran kecil pun tidak dapat melepasi. Berhari-hari hingga berminggu-minggu benteng Byzantium masih utuh, kalaupun runtuh dengan adanya celahan-celahan, pasukan Constantine mampu mempertahankan celah tersebut dan dengan cepat menumpuk kembali hingga tertutup. Usaha lain pun dicuba dengan menggali terowongan di bawah benteng, cukup menimbulkan kepanikan kota, namun juga gagal. Hingga akhirnya sebuah idea yang terdengar bodoh dilakukan hanya dalam semalam. Salah satu pertahanan yang agak lemah adalah melalui selat Golden Horn yang sudah dirantai. Ide tersebut akhirnya dilakukan, iaitu memindahkan kapal-kapal melalui darat untuk menghindari rantai penghalang, hanya dalam semalam dan 70-an kapal dapat memasuki wilayah selat Golden Horn.

Keajaiban Tentera Othmaniyyah

Sultan Muhammad Al-Fatih telah menemui satu kaedah luar biasa untuk membawa kapalnya masuk ke perairan Tanjung Emas. Kaedah yang tidak pernah terfikir oleh mana-mana tentera sebelumnya untuk melakukannya. Beliau telah memanggil tenteranya dan menyarankan kepada mereka supaya membawa kapal-kapal itu masuk ke perairan Tanjung Emas melalui jalan darat! Malam itu juga, tentera Othmaniyyah dengan semangat dan kekuatan luar biasa telah berjaya menarik 70 kapal dari pantai Besiktas ke Galata melalui bukit yang begitu tinggi dengan jarak melebihi 3 batu! Sesungguhnya kejadian ini sangat luar biasa dan di luar bayangan manusia hingga ke hari ini.

Pagi 22 April itu, penduduk Costantinople dikejutkan dengan laungan takbir dan nasyid para mujahidin di Tanjung Emas. Tiada siapa yang dapat membayangkan bagaimana semua itu boleh berlaku hanya pada satu malam. Bahkan ada yang menyangka bahawa tentera Al-Fatih mendapat bantuan jin dan syaitan! Yilmaz Oztuna di dalam bukunya Osmanli Tarihi menceritakan bagaimana seorang ahli sejarah Byzantine berkata, “Tidaklah kami pernah melihat atau mendengar hal ajaib seperti ini.Muhammad Al-Fatih telah menukar darat menjadi lautan, melayarkan kapalnya di puncak gunung dan bukannya di ombak lautan. Sesungguhnya Muhammad Al-Fatih dengan usahanya ini telah mengatasi Alexander The Great!” Costantine telah bermesyuarat dengan para pemimpin kerajaan Byzantine tentang strategi seterusnya, tetapi mereka gagal mencapai kata sepakat. Costantine menolak cadangan supaya beliau sendiri pergi mendapatkan pertolongan daripada umat kristian di Eropah bahkan tetap dengan keputusannya untuk mempertahankan Costantinople hingga ke titisan darah yang terakhir.

Serangan Besar-besaran Mujahidin

Dengan kedudukan tentera Othmaniyyah yang sudah semakin mantap, Sultan Muhammad Al-Fatih telah melancarkan serangan besar-besaran ke benteng terakhir Byzantine. Tembakan meriam yang telah memusnahkan sebuah kapal dagang di Tanjung Emas, menyebabkan tentera Eropah yang lain lari ketakutan. Mereka telah meninggalkan pertempuran melalui kota Galata. Semenjak kejayaan kapal mujahidin memasuki perairan Tanjung Emas, serangan dilancarkan siang dan malam tanpa henti. Laungan takbir “Allahu Akbar, Allahu Akbar!” yang mengisi ruang angkasa Costantinople telah memberikan semacam serangan psikologi kepada penduduk kota berkenaan. Seakan mendengar panahan petir, semangat mereka terus luntur dengan ancaman demi ancaman kalimah tauhid tentera Al-Fatih itu.

Dalam masa yang sama, Al-Fatih dan tenteranya sentiasa mengejutkan mereka dengan seni perang yang baru sehingga menggawatkan pertahanan tentera salib itu. Ketika ribut yang ada belum reda, penduduk Costantinople menyedari bahawa tentera Islam telah mengorek terowong untuk masuk ke pusat kota. Ketakutan melanda penduduk sehingga mereka curiga dengan bunyi tapak kaki sendiri. Merasakan yang bila-bila masa sahaja tentera ‘Turki’ akan keluar dari perut bumi berikutan dengan pembinaan terowong itu.


Usaha Damai Terakhir

Sultan Muhammad Al-Fatih yakin bahawa kemenangan semakin hampir. Kecintaannya kepada Costantinople yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW, mendorong beliau untuk terus berusaha agar Costantine menyerah kalah tanpa terus membiarkan kota itu musnah. Sekali lagi beliau menghantar utusan meminta Costantine supaya menyerahkan Costantinople secara aman. Apabila utusan berkenaan sampai kepadanya, Costantine telah berbincang dengan para menterinya. Ada yang mencadangkan supaya mereka menyerah kalah dan ada pula yang mahukan pertahanan diteruskan hingga ke penamat. Costantine akhirnya bersetuju dengan pandangan kedua lantas menghantar maklum balas dengan katanya, “… syukur kepada Tuhan kerana Sultan mahukan keamanan dan bersedia menerima pembayaran jizyah. Akan tetapi Costantine bersumpah untuk terus bertahan hingga ke akhir hayatnya demi takhta… atau mati sahaja dan dikuburkan di kota ini!”.

Apabila jawapan Costantine ini diterima, Al-Fatih menjawab, “Baiklah… tidak lama lagi akan terhasil bagiku di Costantinople itu sama ada takhta atau keranda…!”. Perbincangan dilakukan oleh Al-Fatih tentang strategi seterusnya. Pelbagai kemungkinan dipertimbangkan dan akhirnya keputusan dibuat untuk meneruskan rancangan menawan Costantinople sebagaimana yang telah disusun.

Konstantinopel Menjadi Islambul

Setelah ditaklukan nama Konstatinopel diubah menjadi Islambul yang bererti “Kota Islam”, tapi kemudian nama ini diubah menjadi Istanbul seperti yang biasa kita dengar sekarang. Sejak saat itu ibu kota khilafah Bani Uthmani beralih ke kota ini dan menjadi pusat peradaban Islam dan dunia selama beberapa abad. Sebab kota ini kemudian dibangun dengan segala bentuk keindahannya, percampuran antara seni Eropa Timur dan Arab. Gereja dan tempat ibadah non muslim dibiarkan tetap berdiri, tidak diganggu sedikit pun. Sementara khalifah membangun gedung dengan seni bina yang tidak kalah cantiknya dengan gedung-gedung sebelumnya. Sepintas kalau kita lihat gedung peninggalan peradaban masehi sama saja dengan bangunan masjid. Ia jugalah yang mengganti nama Konstantinopel menjadi Islambol (Islam keseluruhannya) .

Kini nama tersebut telah diganti oleh pengkhianat ummah, Mustafa Kamal Ataturk menjadi Istanbul. Nama Muhammad Al-Fatih tersemat sebagai perwira, tetapi bagaimana dengan kita? Perwira Ummat?

 
 

Tasawwur Islam: Pengertian Islam

Islam adalah sebagai Ad-Din yang merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia yang terkandung di dalamnya aqidah, amalan-amalan dan hokum-hukum berhubungan dengan rohani dan jasmani, fardiyyah dan jamaiyyah, agama dan politik dan segala urusan hidup di dunia dan akhirat. Secara khususnya Islam sebgaimana yang dikemukakan oleh ulama-ulama’ berdasarkan kepada Al-Qur’an dan AsSunnah adalah:-

Islam bererti tunduk dan menyerah diri kepada Allah swt serta mentaatiNya yang lahir dari kesedaran dengan tidak dipaksa kerana ketundukan yang seperti itu tanpa perhitungan pahala dan dosa.

Firman Allah swt:-

“Apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah padahal kepadaNya menyerah diri segala apa yang ada dilangit dan bumi, baik dengan suka mahupun terpaksa dan kepada Allah mereka dikembalikan”. (Surah Ali Imran ayat 83)

Sesungguhnya tanda bukti penuh ketundukan kepada Allah swt ialah reda menerima agamaNya yang diiringi pula dengan penuh kesedaran. Ini adalah lantaran Islam menurut pengertian ini adalah merupakan agama yang diredai Allah, agama yang diwahyukan kepada Rasul-Rasul a.s. untuk disampaikan kepada manusia.

Islam adalah peraturan (an Nizam), perundangan yang lengkap bagi mengatur kehidupan manusia dan menjadi dasar akhlak yang mulia yang dibawa oleh Rasulullah saw dripada Allah swt, guna disampaikan kepada manusia serta menyatakan apa yang mengenai orang yang mengikut dan menentang sama ada dosa dan pahala.

Firman allah swt:

“Dan barangsiapa yang mencari selain daripada Islam maka dia tidak akan diterima daripadanya dan diakhirat nanti dia termasuk dikalangan orang-orang yang rugi” (Surah Ali Imran ayat 85)

http://www.sajidine.com/image/allah_akbar_monde1.jpg

Islam adalah kumpulan peraturan yang diturunkan oleh Allah swt kepada RasulNya saw, yang terkandung di dalamnya peraturan-peraturan yang berbentuk aqidah, akhlak, muamalat dan segala berita yang disebut di dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah adalah perintah untuk disampaikan kepada manusia.

Firman Allah swt:

“Wahai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan jika tidak kamu kerjakan (apa yang diperintah itu) beerti kamu tidak menyampaikan risalah Allah dan Allah memelihara kamu dari gangguan manusia”

Islam ialah keseluruhan Ad-Din yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw yang terkandung di dalamnya perkara-perkara yang berhubung dengan aqidah, amalan dan hokum yang disertai dengan kepatuhan secara zahir dan batin dengan penuh keikhlasan.

Firman Allah swt: “Bahkan sesiapa yang menyerah dirinya kepada Allah sedangkan dia berlaku baik, maka baginya ganjaran di sisi Tuhannya dan tidak ada takut bagi mereka dan mereka juga tidak berdukacita” (Surah al-Baqarah ayat 112)

Islam dengan makna menyerah diri secara zahir sahaja sekalipun dengan tidak ada iman di dalam hati. Islam yang seperti ini tidak memberi apa-apa faedah kepada penganutnya.

Firman Allah swt: “orang Arab Badwi berkata: “Kami telah beriman”. Katakanlah kepada mereka: “Kamu belum beriman”, tetapi katakanlah: “Kami telah Islam, kerana iman itu belum masuk ke dalam hati-hati kamu”. (Surah Al Hujurat: ayat 14)

Islam merupakan jawapan yang tepat kepada tiga pertanyaan yang dikemukakan kepada setiap manusia, iaitu:

i) -dari mana ia datang?

ii) -mengapakah ia dijadikan?

iii)-kemanakah ia dikembalikan?

Jawapan soalan satu adalah terkandung didalam Firman Allah surah Al Hajj ayat 5, Surah Al Mukminun ayat 12-14, dan surah AtTariq ayat 5

Jawapan soalan dua “mengapakah ia datang” terkandung didalam surah AzZariyat ayat 56.

Jawapan untuk soalan tiga “kemanakah ia dikembalikan” ada di dalam Al Qur’an Surah Al Insyiqaq ayat 6, Surah ar Ruum ayat11, Surah AzZumar ayat 7, Surah An Najm ayat 42, dan Surah al Alaq ayat 8.

Islam merupakan penghayatan yang sebenar bagi manusia; merupakan cahaya petunjuk dalam kehidupan; merupakan ubat yang mujarab untuk mengatasi; memperbaiki masyarakat dan jalan yang sebenar yang tidak mungkin sesat kepada sesiapa yang melaluinya