Serambi Dakwah

IconMusafir di bumi Ilahi, aku singgah untuk menuntut ilmu untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang.....

3 nasihat untuk pejuang Islam


Sesungguhnya kewajipan dan tanggungjawab itu melebihi masa yang ada. Kata-kata As-Syahid Imam Al-Banna ini perlulah disematkan dalam hati agar ianya menjadi peringatan setiap kali kita terdetik untuk membuang masa pada perkara yang tidak berfaedah dan tidak menyumbang pada jemaah. Ijtima' Tarbawi Dewan Pemuda PAS Peringkat Kebangsaan baru-baru ini telah meluluskan enam deklarasi yang menekankan aspek tarbiyyah, pembinaan syaksiah dan jemaah. Dalam ijtima' tersebut, Mursyidul Am, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat telah berpesan tiga perkara kepada para pemuda:

Pertama, memperbanyakkan bacaan al-Quran dan zikir.
Kedua, bertahajjud
Ketiga, menunaikan solat Dhuha


Ahli gerakan Islam secara amnya diseru untuk mendirikan solat fardhu secara berjemaah, memperbanyakkan puasa dan mempunyai rekod amalan dalam bentuk buku atau dokumen mutaba'ah amal. Jika segala amal soleh ini dapat dijaga dengan baik, dengan izin Allah, generasi pendakwah yang akan dilahirkan pasti mempunyai akhlak, sudut pandang dan semangat perjuangan yang berpandukan ruh islami. Apakah kita tidak segan berleka-leka dengan masa lapang yang ada dan memanjangkan waktu tidur di malam hari mahupun di siang hari sedangkan kita tahu bahawa Rasulullah yang terpelihara dari segala dosa tetap berjaga malam bertahajjud sehingga bengkak kakinya?


Ucapan Saidina Umar kepada panglima perang Muslim, "Kita diberi kemenangan kerana maksiat yang dilakukan oleh musuh, jika kita melakukan maksiat seperti mereka, maka tiada kelebihan kita berbanding mereka kerana bilangan kita tidak sebanyak mereka, persiapan kelenagkapan kita tidak sehebat persiapan mereka. Maka takutlah dengan maksiat.

 
 
 
 

Post a Comment 0 comments:

Post a Comment