Serambi Dakwah

IconMusafir di bumi Ilahi, aku singgah untuk menuntut ilmu untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang.....

Hujan..

Allah berfirman

"Dia lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa)."
Surah Al- Baqarah, Ayat 22

Bile ana bangun pepagi ni untuk solat Subuh, ana rasa sejuk sangat. Sampai ana terbersin2 n menggigil2 kesejukan lepas mandi untuk bersedia Solat Subuh. Kenapa sejuk sangat?
Memang di luar tu, hujan mencurah2 turun.

http://static.flickr.com/114/313695008_1b3189547d.jpg

Mungkin ade orang yang bangun dari tidur dan rasa hari ni xkan jadik seceria hari semalam,
sebab hari ni bermula dengan hujan yang menyebabkan diorang rase dull dan x bersemangat.
Suri rumah pun banyak yang merungut, sebab banyak baju yang kena basuh, n kalau hujan,
lambatla baju nak kering.

Tapi, kalau kite fikir2kan balik, kepada siapa kita merungut, or kepada siapa kita rasa x puas hati? Tanpa kita sedari, kite sebenarnya merungut kepada Allah, dan rasa x puas hati dengan ketentuan Allah.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Sad_face.svg/603px-Sad_face.svg.png

Padahal, kalau kita tengok sendiri dalam al-Quran, surah al-Baqarah ayat 22, Allah dah sebut bahawa Dia menurunkan hujan ni sebagai sumber rezeki kpd makhlukNya. Dengan hujan ni sumber air kite sentiasa ade. Dengan airlah, pokok-pokok dapat terus hidup dan mengeluarkan buah-buahan untuk kita nikmati.

http://www.weilandsgourmetmarket.com/ewebeditpro4/upload/tropical%20fruits.jpg http://www.prairierivers.org/Archives/Photos/1999/04/30/Lindsey/Trees72+.JPG

Ingatlah, walaupun sesetengah kita berfikir bahawa hujan tu tidak membawa kebaikan kepada kita, tetapi ingatlah bagi sesetengah pihak seperti petani, hujan tu begitu besar ertinya bagi mereka. Tanpa hujan, kkita pun xleh hidup kut.

So, bersyukurlah selalu dan jangan merungut!

 
 
 
 

Post a Comment 0 comments:

Post a Comment