Serambi Dakwah

IconMusafir di bumi Ilahi, aku singgah untuk menuntut ilmu untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang.....

Golongan Kanan

Siapakah golongan kanan?

Dalam masyarakat , mereka mungkin menganggap golongan kanan ialah golongan yang menyokong arus perdana, manakala golongan kiri pula golongan yang menentang.

Menurut al Quran dalam surah al waqi'ah ayat 27-40, golongan kanan ialah mereka yang menjadi penghuni syurga. Mereka diberikan pelbagai nikmat sebagai balasan dari Allah terhadap keimanan dan amal soleh yang mereka lakukan. Antara nikmat yang Allah janjikan untuk mereka ialah;

http://www.tilmiz.net/blog/wp-content/uploads/2010/08/syurga.jpg

1)Berada dan berehat di bawah pohon bidara yang tidak berduri.

Pohon bidara di dunia berduri dan kurang berbuah, sedangkan pohon bidara di syurga penuh buah dan tiada duri.

Seorang badwi datang bertemu Nabi SAW dan bertanya 'Bagaimana Allah sediakan pohon yang menyakitkan bagi penghuni syurga. Nabi Bertanya " pohon apa? Jawab beliau ' pohon bidara'.

Sabda Nabi SAW " Bukankah Allah berfirman ..pohon bidara (dalam syurga) tidak berduri. Maka setiap bahagian yang sepatutnya berduri digantikan dengan buah bidara. Buah bidara ini memiliki 70 rasa dan setiap satunya berbeza dengan yang lain"

2) Pohon pisang (terjemahan indonesia) yang bersusun-susun

Imam as suddie berkata 'pohon ini tersusun buahnya seperti buah pisang dunia, tetapi lebih enak daripada madu"

3) Bayang/ naungan yang memanjang

Imam Bukhari meriwayatkan hadith Nabi SAW yang bermaksud

"Dalam syurga ada sebatang pohon, seorang penunggang kenderaan mengambil masa seratus tahun tanpa henti untuk melepasi bayangannya" Ada riwayat yang lain menyebutkan tempoh yang diambil untuk melepasi bayangan pohon tersebut selama 70 tahun!

Menurut riwayat Imran bin Maimun pula , tempohnya ialah 70 ribu tahun!

Ahli tafsir menyebut bayang pohon tersebut tidak terputus dengan cahaya matahari, keadaan di bawahnya nyaman seperti masa antara terbit fajar dan terbit matahari.

Ayat-ayat lain yang menyebut tentang bayangan pohon syurga ialah An nisa' 57; al ra'd 35; mursalat 41.

4) Air minuman yang tercurah

Lihat juga dalam surah Muhammad 15

5) Buah-buahan yang banyak , tidak terputus dan tidak terlarang

Buah-buahan pelbagai jenis , tidak pernah dilihat dan dirasai di dunia. Baca surah baqarah ayat 25.

Sebahagian buahan ini sama bentuknya dengan buahan di dunia, tetapi berbeza dari segi rasanya. Riwayat bukhari dan muslim menyebutkan daun dari pohonnya sebesar telinga gajah.

riwayat dari Jabir menyebutkan para sahabat bersama Nabi SAW ingin menunaikan solat Zohor, mereka melihat Nabi SAW hendak mencapai sesuatu, namun berundur semula.Selesai solat Ubay bin Ka'ab bertanya 'Hari ini kamu melakukan sesuatu yang belum pernah engkau lakukan.

Baginda SAW menjawab "Dibentang kepadaku syurga dan apa yang ada di dalam dari bungaan dan buahan,aku hulurkan tangan untuk memetik segugus anggur untuk kuberikan kepada kamu semua, terjadi sesuautu menyebabkan aku tidak dapat mengambilnya.Jika aku dapat mengambilnya untukmu nescaya penghuni bumi dan langit akan dapat makan darinya tanpa putus-putus"

Buahan syurga tidak terputus dengan musim2 tertentu seperti buahan dunia, bahkan ia ada sepanjang masa. Bahkan ia ada disisi penghuni syurga setiap kali diinginkan.

Ada Riwayat menyebut bahawa setiap kali buah tersebut dipetik, ia kembali ada ditangkainya seperti sebelumnya. Begitulah keadaannya berterusan.

6) Tempat-tempat rehat yang tebal lagi tinggi.

Al Hasan meriwayatkan katanya ' tinggi singgahsana penghuni syurga itu sejauh perjalan 80 tahun"

7)Bidadari syurga

Diciptakan dewasa tanpa melalui kelahiran dan alam bayi. Mereka semuanya perawan dan sebaya .

Salamah bin Yazid meriwayatkan dari Nabi SAW bahawa yang dimaksudkan dalam ayat tersebut ialah wanita dunia yang menjadi penghuni syurga. Mereka dikembalikan kepada usia muda walaupun sewaktu mati mereka seorang tua.

Al Hasan meriwayatkan bahawa seorang tua datang bertemu Nabi SAW dan memohon agar didoakan beliau masuk syurga.

Sabda Nabi SAW " wahai ibu, sesungguhnya orang tua tidak masuk syurga" Perempuan tersebut beredar dalam keadaan menangis. Nabi SAW berkata kepada al Hasan "Beritahu dia, bahawa dia tidak akan masuk syurga dalam keadaan tua, sesungguhnya Allah berfirman "Kami jadikan mereka dengan langsung, dan kami jadikan mereka gadis-gadis perawan"

Ummu Salamah bertanya Nabi SAW 'Siapakah yang lebih baik ,bidadari syurga atau wanita dunia?

Jawab Nabi SAW 'Bahkan wanita dunia lebih afdhal...Tanya beliau lagi ' Apa kelebihan wanita dunia?Jawab Nabi SAW "Dengan solatnya, puasanya dan ibadahnya kepada Allah. Allah pakaikan pada wajah mereka cahaya, dan tubuh mereka dengan sutera , tubuh mereka putih dengan berpakaian hijau, perhiasan kekuningan,batu-batu perhiasan dari durr,... beruntunglah siapa yang kami menjadi milik mereka dan mereka menjadi milik kami.

Ummu Salamah bertanya lagi "Perempuan dikalangan kami ada yang berkahwin beberapa kali (penterjemah; setelah kematian suami pertama, ) jika dia mati dan masuk syurga , sedang bekas-bekas suaminya juga masuk syurga, siapakah yang akan menjadi suaminya nanti?

Jawab baginda " Wahai Ummu Salamah; Ia boleh pilih , lalu akan memilih yang paling baik akhlaknya dan dia akan berkata : Wahai tuhan , suami yang inilah yang paling baik akhlaknya denganku, maka kahwinkanlah aku dengannya, wahai ummu Salamah, akhlak yang baik akan bersama kebaikan di dunia dan di akhirat"

Dalam hadith yang panjang tentang syafaat Nabi SAW baginda bersabda

"Tidaklah penghuni dunia lebih mengetahui tentang pasangan daripada penghuni akhirat.Maka seorang penghuni syurga akan masuk menemui 72 orang isterinya. 70 dari kalangan bidadari dan dua dari kalangan manusia yang masuk dengan syurga dengan ibadah mereka di dunia kepada Allah.

Antara sifat bidadari2 tersebut ialah ;

· Penghuni syurga tidak pernah jemu bersama mereka dan mereka juga tidak merasa jemu bersama.

· Mereka sentiasa dara

· Tiada mani dan haid

· Ucapan mereka setiap kali dikunjungi suami mereka "Demi Allah tidak ada di dalam syurga ini yang lebih baik daripada dirimu, dan tidak ada yang lebih aku cintai daripada dirimu"

· Sentiasa bernyanyian di dalam syurga untuk suami mereka "Kami adalah bidadari yang baik, untuk suami yang mulia"

8)Penghuni syurga dibangkitkan dalam keadaan berikut:

· Saiz seperti saiz Nabi Adam – 60 hasta

· Umur seperti umur Nabi Isa diangkat Allah – 33 tahun

· Rupa paras – seperti Nabi Yusuf

· Lidah –seperti Nabi Muhammad (Arab)

Kesimpulan

1.Syurga dan nikmatnya ialah janji yang pasti dari Allah kepada orang2 beriman lelaki dan perempuan.

2.Marilah kita mengambil kesempatan di bulan Ramadhan ini untuk berlumba-lumba menjadi golongan kanan yang akan memasuki syurga Allah yang penuh dengan kenikmatan.

3.Beribadah dan menggalakkan ahli keluarga turut serta sebagai tanda cinta kita kepada mereka dan mengharapkan agar dapat terus bersama hingga ke syurga.

4. Ada pasangan yang akan terpisah di akhirat, seorang ke syurga dan seorang ke neraka. Na'uzubillah.

5. Suami hendaklah menjadi contoh yang baik kepada isteri agar mereka dipilih oleh isteri mereka sebagai pasangan di akhirat nanti.Jangan risau berjuang dan mati dahulu sebelum isteri (meniggalkan isteri menjanda dan berkahwin dengan orang lain, jika kita orang baik tentulah isteri akan pilih kita semula.

5. Wanita dunia lebih baik dari bidadari syurga jika mereka beriman dan melakukan amal soleh.

Wallahu a'lam

Rujukan Tafsir Ibn Kathir

 
 
 
 

Post a Comment 0 comments:

Post a Comment