Serambi Dakwah

IconMusafir di bumi Ilahi, aku singgah untuk menuntut ilmu untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang.....

Jihad dan dakwah

* “Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan) dan lidah (dakwah).” –Sayyid Abul ‘Ala al Maududi
* Nabi Muhammad SAW bersabda, " Darjat orang yang berjuang di jalan Allah lebih utama daripada sembahyang di rumah selama 70 tahun." ( direkodkan oleh Tarmizi )

* Nabi Muhammad SAW bersabda , " Barang siapa mati padahal dia tidak pernah berjihad atau tidak pun pernah berniat hendak berjihad maka matilah dia seperti jahiliyyah." ( dilaporkan oleh Bukhari dan Muslim )

* Rasulullah SAW bersabda, " Barang siapa terbunuh kerana membela hartanya, maka dia mati syahid. Barang siapa terbunuh kerana membela darahnya, maka dia mati syahid. Dan barang siapa yang mati kerana membela agamanya, maka dia mati syahid dan barang siapa yang mati kerana membela keluarganya maka dia mati syahid." ( direkodkan oleh Tarmizi dan Nasa'i )

* Apabila dasar suatu cita-cita mulia, perjalanannya menjadi sukar dan memerlukan pengorbanan yang banyak. ( Imam al Ghazali )

 
 
 
 

Post a Comment 0 comments:

Post a Comment